Azonnali szakmai és operatív vezetői támogatás nehéz üzleti helyzetekben
Családi, magán vagy egészségügyi okok miatt kihagyna néhány hónapot az operatívan is dolgozó és irányító tulajdonos? Nincs kire bízni átmenetileg a céget? Kulcsvezető esett ki váratlanul és a lehetséges utód csak egy év múlva tud beállni? Megbízható átmeneti menedzser, menedzsment kell erre az időre? Olyan jöhet csak szóba, aki nem érdekelt a szakmában és semleges tud maradni?
Komoly külföldi érdeklődések vannak tartós beszállítói feladatra? Külön vezetőt igényelne ennek a kiépítése és integrálása a rendszerbe?
Kilépnének a külpiacra, de nincs benne gyakorlatuk és nincs is rá megfelelő szakemberük megfelelő nyelvismerettel és külpiaci képzettséggel, tapasztalattal? Felvenni valakit még kockázatos?
Egy komolyabb telephelyépítést terveznek, esetleg pályázati támogatással, az ország másik felében, amit nem csak pontosan végig kell menedzselni, hanem az utólagos dokumentációs csomag sem hibázhat az elszámoláshoz?
Esetleg régóta tervezett átszervezésre lenne szükség, de a meglévő vezetőkkel és munkavállalókkal ez túl kockázatos?
Elérkezett az idő a cég értékesítésére, de az átláthatóság, strukturáltság és a folyamatok pontos szabályozottsága és ezek dokumentálása feltétel a vevők részéről?
És a legkényesebb: valahogyan észszerűen és emberileg is kezelhetően kellene megoldani egy a vállalkozáson belüli, de a családtagokat is érintő átalakítást? Na meg ott van a generációváltás megannyi nyűge és az evvel összefüggő elsimítandó átmeneti menedzsment feladat.
És még megannyi kérdés és dilemma, ami a mai magyar családi vállalkozásoknál felmerülhet.
De ne gondoljuk, hogy ez egy magyar sajátosság. A versenypiaci országokban ezek a kérdések már sok évtizede napirenden vannak. A megoldást a nyugati családi vállalkozások már régen ismerik és alkalmazzák. Elsősorban Hollandiában, az angolszász nyelvterületen és ma már a német nyelvű országokban is tudják, hogy hova, mihez nyúljanak.
Egy lehetséges út
Kompetens, meghatározott időre szerződtetett, erre szakosodott átmeneti vezető, azaz egy interim manager egy lehetséges megoldás a családi kis-közepes vállalkozások részére is. Ez az átmeneti, atipikus, egyebekben pedig vállalkozói és nem munkaszerződés formájában létező szolgáltatás ma Magyarországon még meglehetősen ismeretlen a KKV körben. Pedig ennek nem kellene így lennie. Ez nem csak a multik terepe. A következőkben megkísérlem bemutatni ennek hasznát és előnyét a KKV-k számára.
Ebben, a KKV-nak gyakran idegen megoldásban nincs semmi rejtély. Az interim szó utal arra, hogy ez nem egy végleges, hosszú időre szóló elköteleződés. Átmeneti de professzionális vezetőpótlási megoldás. Gyökeresen más – és előnyösebb – a hagyományos vezetőkeresésnél, ami ilyen helyzetekben csak kényszermegoldásokat szülhet.

Érdemes bízni az új megoldásokban
A KKV-kat általában az alábbi fő okok miatt kerüli el ez az egyébként célszerű módszer:
- Nem tudnak róla, nincs ismeret, nincs első, de másodkézből sem megbízható információ.
- Anyagi megfontolásból, azaz drágának tartják, amikor a díjazás nettó „tarifáját” először megismerik.
- Bizalmatlanságból.
Ad 1. A tájékozottság. A nagyobb nemzetközi cégeknél szinte mindig megtalálható egy-két, gyakran külföldről delegált, 12-18 hónap határozott időre, vállakozási formában szerződtetett vezető, azaz átmeneti mendzsment szolgáltató. Sok esetben a hazai kollégák nem is tudják, hogy nem alkalmazott dolgozik a körükben. Nekem személy szerint is volt olyan esetem, hogy csak később, amikor elbúcsúzott a munkatárs, jöttem rá, hogy nem véglegesen töltötte be az egyébként nagyon fontos értékesítési vezetői posztot az egyik nagy nyugat-európai piacon.
Természetes, hogy a magyar KKV-k és azok tulajdonosainak és vezetőnek nincsenek személyes tapasztalataik és általában nem is ismernek olyanokat, akik ilyen formában dolgoztak volna.
Általában, de nem törvényszerűen, mert vannak rá példák. Szívesen állok rendelkezésre bővebb, személyre szabott információval.

Ad 2. A költségek. A KKV-k egy nagy részénél nincs mély infótartalommal rendelkező controlling rendszer. Nem is érzik ennek szükségét, hiszen ha a globális számok rendben vannak, a cég eredményesen működik. Ezért aztán ritka az a KKV tulajdonos vagy vezető, aki költséghelyre lebontva rendszeresen átnézné az adatokat.
Pedig megdöbbentő számokat láthat az alkalmazott ügyvezető vagy egy-egy kulcs vezető költséghelyén.
Vegyük példának az ügyvezetőt. A bruttó béren kívül, ami sok esetben évi 13-szor kerül számfejtésre, bizony ott vannak az eseti és éves jutalmak is, meg ennek a teljes összeg utáni szociális adója. Megtaláljuk még a betegállomány munkaadót terhelő tételeit, az esetleges üzemi baleset utáni fizetendőket. Ha van céges kocsi, annak az ÁFÁ-ját is, amit nem lehet visszaigényelni, a javítások, gumicsere, parkolások stb. költségeit megspékelve még a cégautóadóval, a kötelező és casco biztosítással, a balesetek és karcolások javításának önrészével, az autópályamatrica díjával, az elveszett dísztárcsa pótlásának összegével….
Nem is beszélve az amortizációval, ami a teljes vételár 20%-a évente. No meg ne feledkezzünk el a telefonja, notebookja áráról, a hozzá tartozó szoftver licencdíjáról és így tovább, lehetne még folytatni, a lista majdnem végtelen, tele van még számtalan tétellel. Ha meg váltani kell, akkor a végkielégítéssel is nő az összeg. Az alkalmazás évében pedig valószínűleg a keresés költségeit is megtalálnánk, legyen ez személyzeti tanácsadó, vagy csak a hirdetések, szűrések ára. Szép summa gyűlik fel.
A döntéshozók viszont sok esetben – teljesen érthető módon – csak a ’fizetését” tartják fejben, a többi részlet hirtelen nem tudatosodik. Világos, hogy ennek tükrében első hallásra elrettentőnek tűnhet egy átmeneti vezető napi díja. Csakhogy ez egy nettó, számlába állított napi díj és csak és kizárólag az u.n. operatív menedzser napokra kerül felszámításra. További költségek pedig egyáltalán nem jelentkeznek. Sem szociális adó, sem dologi költségek. A saját kocsiját, a saját telefonját stb. használja, tréningekre a megbízó költségén nem jár és egyáltalán semmit sem számol el, amit az alkalmazott sok esetben viszont igen.
De van egy másik érdekesség is. Egy alkalmazott az év 365 napjából csak mintegy 205 napon végez munkát. A többi napokon szabadságon van vagy a hétvégét tölti vagy fizetett ünnep miatt marad távol vagy esetleg beteg. A célfeladattal megbízott átmeneti külső szerződött vezető viszont csak azokon a napokon kap díjazást, amikor effektíve dolgozik is. Ez egy teljes munkaidős feladat esetén általában havi 16 – 18 operatív nap.
Arról nem is beszélve, hogy az esetek egy részében a gyakorlott és magasan képzett átmeneti időre szerződtetett vezetőnek nem is kell mind az öt heti munkanapot munkával töltenie. A feladatok egy részében ennél kevesebb heti munkaidővel, azaz operatív menedzser nappal is elvégzi a szerződött tevékenységet.

Ad 3. A bizalom. Teljesen érthető, hogy aki az elmúlt évtizedekben a teljes életét a vállalkozásnak szentelte, minden eszközzel óvni kívánja a vállalkozását. A bizalmatlanság nem elítélendő és nem is célszerűtlen. A bizalom két összefüggésben merül fel. Az egyik a szakmai hozzáértés, a teljesítményre való képességgel függ össze a másik pedig az etikátlan viselkedéssel. Mindkettőtől jogosan tart a megbízó és teljesen érthető az aggodalma.
Kifejezetten ezen menedzserek esetében kell ezektől a legkevésbé tartani.
Ezek a vezetők általában nagyon alapos képzettséggel és nagyon nagy tapasztalattal rendelkeznek és csak akkor vállalják el a feladatot, ha biztosak a teljesíthetőség felől.
Az etikai problémák pedig fel sem merülhetnek, hiszen az ilyen vezetőnek semmilyen kötődése sincs az adott szakmai területhez, nem ismer versenytársat nem is áll érdekében ilyen kapcsolatokat kiépítenie, nem tervez hosszabb távra.
Arról nem is beszélve, hogy sok évtizedes sikeres és megbecsült szakmai múltját nem teszi kockára, ezt erkölcsi tartása sem engedi meg.
Csak eredményesen dolgozik, semmi más. Mi kell még?

Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
Olyan tapasztalt és képzett menedzsernek egy jól meghatározott vezetői feladatra történő szerződtetése, aki az adott terület teljeskörű vezetését haladéktalanul és teljeskörű operatívitással veszi át.
Minden olyan esetben, amikor a feladat időben és tartalomban is jól behatárolható és helyben nem áll rendelkezésre megfelelő vezető.
Bármely olyan feladatot, melyhez egy meghatározott ideig nagyon magas szintű vezetői tapasztalat és szaktudás szükséges.