Az Interim Manager azonnali hatékony megoldás, ha adott időben jól behatárolható vezetői feladatra nem áll rendelkezésre helyben vezetői erőforrás. Haladéktalanul átveszi az operatív irányítást, stratégiában gondolkodik, valamint know-how-t hoz.
Mikor célszerű Interim Menedzsert megbízni?
Az üzletben előtérbe kerültek a gyors, rugalmas és a hatékonyságra összpontosító megoldások. Erre a felismerésre is épül az interim management szolgáltatás. Az interim jelentése átmeneti vagy időszakos, de az angol eredeti teljesebben fejezi ki ennek lényegét, komplexitását, azaz ennek az idegen kifejezésnek a használata terjedt el.
Váratlan, nem tervezett vagy tervezett, de csak egy meghatározott projektre szóló vezető igény esetén a hagyományos HR-megoldások lassúak, drágák, kockázatosak és sok esetben nem célravezetők. Tapasztalt Interim Manager szerződtetésével sikeresen megoldható helyzetek lehetnek a teljesség igénye nélkül a következők:
- „Gap” management, azaz váratlan, időben behatárolható vezetői hiánypótlás. Elsősorban általános ügyvezetésben, az értékesítés vezetésében és a termelésirányításban szereztem jártasságot és így ezeken a területeken tudok átmeneti vezetői hiánypótlásban eredményes megoldást biztosítani.
- Projekt management, beleértve az eredmény- és hatékonyságnövelő projekteket is. Időben és céljában is jól behatárolt vezetői feladat. Számos sikeres projekt megvalósítása áll mögöttem, legyen az hatékonyságnövelés, új exportpiacra lépés, új termékkör piaci bevezetése, átfogó szervezeti restrukturálás, termelési teljesítményértékelési rendszer és vizualizációjának bevezetése, logisztikai átszervezés és hasonlók.
- Változásmanagement vagy más megközelítésben krízis ill. turn-around-management. Szakszerű, határozott, erőteljes és gyors vezetői intézkedést igénylő terület. Minden esetben jelentős hatékonyságnöveléssel jár együtt. Több évtizedes első számú vezetői pályám során elkerülhetetlenek voltak ezek a projektek, melyek siker esetén szinte megújult céget, céges szegmenst jelentettek.
- Generációváltást támogató áthidaló és/vagy coaching management. Különösen finom empatikus megközelítést, de egyben szigorúan precíz szakmaiságot és pedagógiai képességeket is igénylő feladat. „Soft” átmenetet biztosítani a családi kézben lévő vállalkozások generációváltásához talán az egyik legszebb interim management feladat.
- Cégépítés, struktúraalakítás, átláthatóság és a kontrolling megteremtése. Elengedhetetlen a cég növekedéséhez vagy értékesítéséhez de a generációváltáshoz, cégörökléshez is nélkülözhetetlen. Alapvető változást hoz a cég mindennapi munkájában. A folyamatok szabályozottságának megteremtése és ennek tartós beépítése a szervezetbe tipikus operatív tanácsadási és egyben interim manager feladat.
Átvilágítás, operatív üzleti tanácsadás, interim menedzsment
Ha egy cég bármilyen oknál fogva professzionális külső üzleti segítséget von be és nem egyértelműen csak egy átmeneti azonnali vezetői pótlásra tart igényt, első megközelítésben többnyire üzleti tanácsadó szolgáltatásaira gondol. Az esetek döntő részében először az átvilágítás kerül szóba.
Az átvilágítás egy nagyon szisztematikus feltérképezése a cégnek, beleértve a piacát, a szervezetet, a folyamatokat és a személyi állományban rejlő lehetőségeket is. Ezt szerencsés esetben strukturált gondolkodású és az átvilágító cég standarjait következetesen betartó tanácsadók végzik.
Az átvilágítás során nyert felismerések sok esetben tanácsadói megbízásba torkollanak.
Ekkor – bár célirányosan – de még mindig egy kívülálló cég munkatársa vagy munkatársai dolgoznak ki konkrét korrekciós javaslatokat és kísérlik meg ezt kívülről elfogadtatni és végrehajtatni a cég vezetőivel és munkatársaival. Függetlenül az eredménytől, a tanácsadó elvégzettnek tekintheti a munkát, hiszen dokumentált javaslatokat adott át és megkísérelte követni a végrehajtást függetlenül a tényleges és fenntartható megvalósulástól.
De ki fogja a tanácsadás ajánlásait operatívan megvalósítani?
Értéktöbblet az Interim Menedzser szolgáltatásában
Interim Managerként mi ennél többet kínálunk, a gyakorlati kifutást tekintve többet is garantálunk és több terhet is veszünk le a megbízó – többnyire tulajdonos, cégcsoport-központ vagy első számú vezető – válláról. A jól kiválasztott és a feladatot nagy affinitással vállaló Interim Menedzser minden esetben know-how-t hoz a cégbe, mely ötvözi a tanácsadók strukturált munkáját és az Interim Manager gyakorlati tapasztalatát, vezetői képességét.
Ez a mix garantálja a korrekciós tervek eredményekben is megmutatkozó, tartósan beágyazott megvalósítását. Az Interim Manager egy hatáskörrel felruházott vezető, aki a napi operatív vezetői munkája során maga mellé tudja állítani a szükséges munkatársi csapatot és teammunkában meg tudja valósítani a kívánt célokat. Mindezt úgy, hogy szem előtt tartja megbízásának időbeni határait, azaz nem teszi magát a jövőre nézve nélkülözhetetlenné.
Ezt, a tanácsadói és operatív interim manageri munka ötvözetét tartjuk az esetek többségében a legcélravezetőbb megoldásnak és hívjuk Interim Management & Consulting egységes rendszernek. Az Interim Manager nem csak tanácsot ad, hanem meg is valósítja azt. Én ezt a gyakorlatot követem.
Mik az Interim Manager legfőbb gyakorlati előnyei?
- Azonnal rendelkezésre álló szerződéses vállalkozó, munkajogi következmények nélkül
- Sokoldalúan képzett, nagy tapasztalatú, szakmailag és emberileg is igényes, csak a hatékony feladatteljesítésre összpontosító vezető
- Költségkímélő és kockázatmentes
Milyen költségekkel jár egy Interim Manager?
Időalapú nettó díjazásban részesül, kizárólag az elvégzett operatív menedzser napok száma alapján. Ez teljes vezetői elfoglaltságot igénylő esetekben havi átlagban 16 – 18 operatív napot jelent. Meglepő, de egy hagyományos alkalmazott munkavállaló vezető évi 365 napos díjazása mellett csak mintegy 210 napot tölt operatív munkával. A többi fizetett idejét hétvégi-, ünnep-, szabadságnapokra és esetleg betegállományi és továbbképzési napokra kapja, amikor operatív teljesítmény nincs.
Az Interim Manager saját munkaeszközeit, saját notebokját, software-licencét, smart phone-ját és gépkocsiját használja és nem terheli át ezeknek a beszerzési és dologi költségeit, amortizációját, adóját stb. a megbízóra, úgy ahogy a társadalombiztosítás és más biztosítások költségei sem jelentkeznek. Érdemes összehasonlítani egy Interim Manager és egy alkalmazott vezető költséghelyét. Interim Manager esetén nincsenek meglepetések, rejtett és kontrollálatlan költségek, a megbízás anyagi vonzata exakt kalkulálható és tervezhető.
Estemben a feladat körülményeitől függően szinte biztosan az alkalmazotti státuszban lévő megfelelő vezető összköltsége alatt marad havi átlagban a honorárium . Menedzser naponként feladat függően 270 000.- és 350 000.- forint közötti netto napi díjazással lehet számolni, melyen kívül más költség alapvetően nem merül fel.
Minden esetben teljes munkaidőben van szükség az Interim Managerre?
Nem, nincs minden esetben szükség a teljes, heti öt napos tevékenységre és ennek anyagi vonzatára sem. Az Interim Manager éppen képzettségének és gyakorlati rutinjának köszönhetően a megbízások egy részében – különösen a kezdeti időszakot követően – kevesebb operatív nap igénybevétele mellett is hatékonyan el tudja végezni a feladatát. Nekem személy szerint is van ilyen jellegű tapasztalatom.
Lehet on-line interim menedzser munkát végezni?
Eddig ez nem volt gyakorlatban, de előállhat olyan helyzet, hogy a személyes munkavégzés akadályokba ütközik. Lehet ennek oka jelentős földrajzi távolság vagy gyakran változó helyszínek de előfordulhat olyan helyzet is, mint a korona vírus járvány által előírt lakhelyelhagyási tilalom vagy éppen a munkáltató által elhatározott home office foglalkoztatás.
Mit jelent nálam a német-magyar üzleti interkulturális specializáció?
A német, osztrák, német-svájci székhelyű vállalkozások magyar érdekeltségeinél rendkívül gyakori az üzleti és emberi kulturális különbözőségből adódó hatékonyságdeficit.
Nem nyelvi problémáról van szó, bár az sem elhanyagolható, hanem sokszor u.n. fókusz- és prioritásproblémáról vagy egyszerűen emberi presztízs konfliktusról.
Számos esetet láttam már, ahol például a külföldi és a magyar vezetők között évekig tartott, mire a céges controlling szerepét mindkét fél hasonlóan értelmezte és fontosságában és tartalmában is hozzávetőlegesen egységesen kezelte. De számos példát láttam arra is, hogy a magyar vezetők túlzásba vitték a hierarchia tiszteletét és nem éltek az ésszerű javaslataik, meglátásaik felfedésével.
Ennek ellenkezőjére is szép példákat lehet találni, mikor a helyi vezetés látszólag belesímul a céges szisztémába, de a mindennapokban helyileg és elfedve jelentősen eltérnek ettől. Az eredmény hatékonységbeli elmaradás. De bőven van személyes tapasztalatom a központ versus leányvállalat globális ellentétének kezelésére is.
Ezek az ellentétek el tudnak fajulni, pedig az esetek többségében még relatíve későn is eredményesen kezelhetőek, ha egy – mindkét kultúrában otthonosan mozgó – kompetens vezető oldja fel. Mindezt úgy, hogy közben senki sem szenved “arcvesztést” és így mindenki szakértelmére a továbbiakban is lehet számítani, nem kell HR megoldásokhoz nyúlni. A német nyelvű piacokon dolgozó magyar cégeknél is gyakran találkozunk hasonló, de fordított előjelű kulturális problémákkal.
Kettős, német-magyar kultúrával és nagy szakmai tapasztalattal rendelkező Interim Managerként komoly hatékonyság növelő eredményeket tudok elérni az üzleti interkulturális különbségek kezelésével.
Mit jelent esetemben a Balkán üzleti kultúrájának ismerete?
A Balkán országai magukban kicsik, de összességében és a jövőbeni potenciájukat tekintve jelentősek. Ezen a területen üzletileg nem csak országokban gondolkodunk, hanem nyelvi (és esetenként vallási) területekben. Ennek megfelelően lehet az üzleti lehetőségeket is mérlegelni, a piacra lépést vagy a beruházást előkészíteni.
Több mint 10 éves, a Balkán üzleti világában szerzett tapasztalataim lényegesen megkönnyítik az egyébként nagyon körülményes és rögös üzleti nyitást a Balkán piacain. A megfelelő Interim Manager közreműködésével elkerülhetők a helyi csapdák és nehézségek valamint mindaz, ami a hatékony haladást akadályozza. Legyen az egy beruházás előkészítése, piacra lépés és a megfelelő marketing támogatás stratégiájának kidolgozása, az első vevők feltérképezése, de akár a teljes kezdeti időszak managelése vagy annak támogató segítése.
Milyen előnyökkel jár a változásmenedzsment és a konfliktuskezelés területén szerzett jártasság?
Az interim management egyik szakmai csúcsa kétség kívül a változásmanagement, ami az esetek jelentős részében – kevésbé udvariasan fogalmazva – a krízis managementet jelenti. Ez az a terület, ahol sokszor nincs “B” tervre lehetőség. Határozott, erős kezű és azonnal végrehajtandó operatív munkát igényel, ami az esetek egy jelentős részében a meglévő első számú vezetővel nem valósítható meg. Itt kap kiemelkedő szerepet egy tapasztalt, ilyen helyzetekben otthonosan mozgó Interim Manager.
Egy konfliktus lehet belső, de lehet külső piaci-üzleti is és sajnos ezek kombinációja sem ritka. Sokszor az egyikből következik a másik. Számtalan esetben külső segítség nélkül feloldhatatlanok ezek a konfliktusok, mert nagyrészt emberi tényezőkre vezethetők vissza.
Alapvetően sikeres üzleti pályákat is le tud rombolni már rövid távon is egy-egy kezeletlen és esetleg még el is mérgesedő konfliktus. Kívülről jövő, meghatározott feladattal és felhatalmazással bíró, magas reputációval és empatikus készségekkel rendelkező Interim Manager bevonásával a konfliktusok jelentős része feloldható vagy kis veszteséggel lezárhatók.
Pályám során alkalmazott első számú vezetőként vagy később Interim Managerként volt részem gyors és sikeres konfliktuskezelésben, legyen az belső feszültség vagy ügyfélkonfliktus.
A bizalom és a titokvédelem kérdése
Az Interim Managerek többsége már több évtizedes aktív pályájuk utolsó szakaszában vannak. Sikeres pályájuk nyomon követhető, bármely korábbi pozíciójukról személyes értékelés, ajánlás szerezhető be. Ők eddig sem tették és a jövőben sem fogják kockára tenni jó hírüket, lojalitásukat. Ezt nem csak érdekből teszik így, hanem emberi meggyőződésből is, amit én is magaménak vallok. Ezen túlmenően természetesen a szerződésben megfelelő klauzulákkal is védjük a megbízó érdekeit.
Elérhető-e az Interim Manager a szerződés megszűnése után?
Igen, a szerződés lejárta nem jelenti a kapcsolat végét. Szükség esetén telefonon, mailben vagy korlátozottan személyesen is díjmentesen állok korábbi megbízóim rendelkezésére.
Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
Az operatív irányítást egy meghatározott időre és feladatra azonnal átvevő olyan vezető, aki ötvözi a vezetői és a tanácsadói tevékenységet, stratégiában gondolkodik, valamint know-how-t hoz.
Eddig erre nem ismerünk példát, de a korona vírus helyzet miatt erre van igény és sok esetben hatákonyan végezhető is.
Az interim menedzser a vezetői feladatnak megfelelő magas specifikus képzettséggel és nagy tapasztalattal rendelkezik.
Az interim menedzser azonnali hatékony megoldás, ha adott időben jól behatárolható vezetői feladatra nem áll rendelkezésre helyben vezetői erőforrás.