„Primum nil nocere!” Azaz „Csak nem ártani!” Ez az üzleti tanácsadás sarokköve. Az orvosi etika egyik Hippokratész által megfogalmazott alapelve, melynek minden üzleti tanácsadási projekt egyik legfontosabb alapelvévé kell válnia. Ez az elnyert megbízás és a tevékenység varázsában mégis nem ritkán feledésbe merül. Én a fenti intelemhez is tartom magam.
Az üzleti tanácsadás
átvilágítás-feltárás
javaslat kidolgozás, jóváhagyás
részletes bevezetés, támogató lekövetés
A napi rutinba történő átemelés és a „beágyazás-rögzülés” felelőssége a projekt során fokozatosan átkerül a tanácsadótól a megbízóhoz. Ennek az átvezetésnek a megvalósításában nagy különbségeket lehet a tanácsadói munka során tapasztalni. Én ezt személy szerint is a megvalósítás kiemelt elemének tekintem és ennek megfelelő gyakorlatot ajánlok.

Mi a célja az üzleti tanácsadásnak?
Minden üzleti tanácsadás célja leegyszerűsítve a cég értékének növelése. Az érték – és egyben piaci érték – sok elem összességében mutatkozik meg és időről-időre más összetevőre helyeződik a fő hangsúly. Az üzleti tanácsadás mind szolgáltatás ezt az értéknövelést hivatott előmozdítani és tartóssá tenni.
A vállalati tanácsadás mely kiemelt fókuszterületeivel foglalkozom?
Hatékonyság- és eredménynövelés
- Stratégiai tanácsadás.
- Folyamatok és struktúrák ésszerűsítése, rendszerezése, átalakítása, dokumentálása, szükség esetén teljes vagy részleges reorganizáció, szervezetfejlesztés.
- Pénzügyi, értékesítési és termelési kontrolling, tulajdonosi/vezetői jelentésrendszer kidolgozása és működtetése.
- Teljesítményértékelési rendszer kialakítása, mérőszámokon (KPI) alapuló bevezetése.
A vállalkozás jövője tudatos stratégia és ennek dokumentálása nélkül ma már elképzelhetetlen. A cégvezetésnek hosszú időszakra előre kell terveznie és ezeket a terveket időről időre a környezet változásához igazítania. A céges stratégia nem egy állandó, hanem egy gerinc mentén folyamatosan alakuló terv. Az „üzemi vakság” a startégiaalakítás egyik legnagyobb ellensége.
Egy cég jövője és eredményessége nem csak az árbevétel növelésétől függ. Még ma is sokszor ez áll kizárólag a fókuszban, pedig az árbevétel növelése a hatékonyság emelése nélkül veszélyes következményekkel jár. Többnyire romló fajlagos jövedelmezőség és ismétlődő rendkívüli veszteségek kísérik a lehetséges káoszról nem is beszélve. A vállalkozás tudatossága, szervezettsége, a folyamatok állandó korszerűsítése és dokumentálása nem csak a belső átláthatóságot és az irányíthatóságot biztosítják, hanem a legjobb vezetők megnyerésének esélyét és a kiváló és munkájukra igényes dolgozók megtartását is könyebbé teszik.
A dolgozók maximális teljesítménye elképzelhetetlen egy célszerűen és egyértelműen kialakított motivációs rendszer nélkül, melynek alapja a vezetői kontrolling, ezen belül a kulcs mutatók, azaz népszerű nevükön a KPI-ok.
Felkészítés generációváltáshoz, cégértékesítéshez
- Optimális generációváltási stratégia kidolgozása (vagyonvédelmi célú szakmai és jogi megoldások, adó minimalizálás).
- Cégértékesítési stratégia kidolgozása (értékmaximalizálás, adó minimalizálás célú kapcsolódó szolgáltatások).
- Átláthatóság megteremtése, folyamatok és struktúrák ésszerűsítése, rendszerezése, átalakítása, dokumentálása, szükség esetén teljes vagy részleges reorganizáció. A piacképességhez elengedhetetlen “önjáróság” megteremtése.
- Pénzügyi, értékesítési és termelési kontrolling, tulajdonosi/vezetői jelentésrendszer piacorientált kiépítése német/angol nyelven is.
A generációváltás minden családi cégnél elkerülhetetlen. De nincs ez másként a nemzetközi cégeknél sem, csak ott többnyire nem az aktív tulajdonos érintett, hanem a management.
Átadni ill. szükség esetén eladni pedig csak olyan céget lehet, ami erre fel van készítve. A felkészítés nem misztikus dolog, sokkal életszerűbb lépések tartoznak bele mint ahogy ezt sokszor egyes tanácsadók prezentálják. A valós céges életben edződött, nemzetközi terepen gyakorlatot szerzett, az operatív területről jött tanácsadó előnyös választás, ha generációváltás vagy értékesítés elött áll a vállalkozás.
Külpiacra lépés
- Nemzetközi piacra lépés, piacfelmérés, célpiaci javaslat, exportpiac operatív felépítése.
- Tőkeexport előkészítés, támogatási konstrukciók.
A magyar belső piac egy dinamikusan fejlődő vállalkozás számára hamar szűkké válik. Ha a piac korlátos volta a mérethatékonyság felöl is akadály, nem marad más hátra, mint export és/vagy külföldi befektetés után nézni. Természetes, hogy ezt a lépést sok vállalkozás halogatja, kockázatosnak tartja, pedig egy megfelelő külső segítséggel a kockázatok jelentősen csökkenthetők és a sikerhez vezető idő is lerövidül.
Válságkezelés
- Krízismenedzsment erőteljes vezetői intézkedésekkel.
- Felszámolás elkerülése, csődvédelem, csődegyezség kidolgozása, csődmegállapodás teljesítése.
- Stabilizációs pályára állás.
Még a legnagyobb és legrégebbi nemzetközi cégek életében is volt már krízishelyzet. Bár sok esetben a külvilág nem is tudott róla. Ez nem szégyen, nem valami különleges esemény. A válsághelyzet kezelése az a terület, ahol a tanácsadás és az interim menedzsment leginkább összefonódig, legkevésbé sem lehet külön kezelni a két területet. Egy kívülről jött gyakorlott válságmendzser józanul és hideg fejjel hoz erőteljes és gyors intézkedéseket a helyzet stabilizálására és a válságból való kilábalásra. A válságmenedzselés az operatív beavatkozásokon túl minden esetben egyben stratégiai tanácsadás is.
Üzleti tanácsadás „békeidőben”
Mindig és mindenhol lehet tartalékokat feltárni. „Business as usual” hallani ma is az alapvetően normál, tervszerű és eseménytelen üzletmenetre utalva. Békeidő? Igen látszólag az. Pont ebben a periódusban lehet a rejtett tartalékokat feltárni és a jövőt építeni. Ne maradjon le erről!

Az üzleti tanácsadónak minden cég új. Nem köti őt az üzemi vakság és főleg nem azért jön, hogy ne nézzen a dolgok mélyére. Ez a békeidőszak ideális a jövő kihívásaira való felkészülésre.
Fel lehet tárni a látens veszélyeket, de evvel egyidejűleg a rejtett tartalékokat is. Minden szervezetben és minden tevékenységben vannak tartalékok, olyan erőforrások, amik nem csak egyszerűen javíthatják az eredményt, hanem ezek mozgósításával az innovációs motivációt is fel lehet éleszteni.
Innovációra és dinamizmusra biztosan szükség lesz, az üzlet nem áll meg. Járjon a történések előtt!